Des de la Fundació Ferrer i Guàrdia compartim les reivindicacions de la vaga feminista, amb motiu del Dia de la Dona Treballadora, per a la igualtat entre homes i dones. Animem a la ciutadania a adherir-se a les convocatòries proposades per les entitats feministes i els sindicats per reivindicar els drets de les dones.

Actualment la bretxa salarial és una de les desigualtats més present entre homes i dones. Segons les dades de l'Informe 2020 UGT, la diferència en el guany mitjà anual a Catalunya és del 23%, que equival a 6.522 euros menys. Aquesta xifra suposa tan sols una disminució d'un 0,37% respecte a l'any anterior.

Aquesta bretxa s'incrementa amb l'edat, les dones majors de cinquanta-cinc anys cobren un 29,2% menys que els homes, segons les dades aportades per l'informe.

El principal motiu que explica que les dones tinguin salaris més baixos és la precarietat laboral. Les dones són les que tenen més contractes a temps parcial i contractes temporals. Elles són les que redueixen la jornada o deixen la feina per dedicar-se a la cura dels fills o de persones dependents. En l'última Enquesta de Població Activa de desembre de 2019, prop d'1.700.000 dones es trobaven en situació d'atur a l'Estat Espanyol, gairebé 200.000 més que el nombre d'homes aturats.

Pel que fa al treball domèstic, continuen havent-hi grans desigualtats. Segons l'Institut Nacional d'Estadística, les dones destinen 16,4 hores a la setmana a feines de la llar, mentre que els homes hi dediquen només 8,7. Un temps que no està remunerat i una diferència que s'incrementa gairebé el doble entre els dos sexes en el cas de les famílies amb fills.

Un cop més, les diferents mobilitzacions reivindicaran la igualtat en tots aquests àmbits. Els objectius són la visibilització d’aquestes condicions de desigualtat en què es troben les dones i el rebuig i la lluita contra les violències masclistes.

Des de la Fundació continuarem treballant en l'estudi de les desigualtats, en l'elaboració de polítiques públiques, plans d'igualtat i visibilització en l'àmbit de les dones STEM, que contribueixin a la reducció d'aquestes. Seguirem els valors de l'Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia. Un dels seus objectius era donar la mateixa educació a nenes i nens per aconseguir que en el progrés social hi participessin homes i dones en plena igualtat.

Imatge8marc